piątek, 13 maja 2016

Instytucje UE



Instytucje: institutions of the EU
Parlament Europejski - The European Parliament (EP)
  1. Przyjmuje akty prawa europejskiego (Passing European laws) – w wielu obszarach polityki wspólnie z Radą. Fakt, że członkowie Parlamentu są wybierani bezpośrednio przez obywateli, jest jednym z czynników gwarantujących demokratyczne umocowanie prawa europejskiego.( Passing European laws)
  2. Parlament sprawuje nadzór demokratyczny (exercises democratic supervision over ) nad pozostałymi instytucjami UE, w szczególności nad Komisją. Do jego kompetencji należy zatwierdzanie lub odrzucanie kandydatur komisarzy(approve or reject the nomination of commissioners). Parlament dysponuje też prawem odwołania Komisji na podstawie wotum nieufności (right to censure the Commission as a whole)
  3. Kompetencje budżetowe (The power of the purse). Parlament sprawuje pieczę nad budżetem UE.Wraz z Radą przyjmuje on budżet UE, a zatem wywiera wpływ na wydatki Unii. Zwieńczeniem procedury budżetowej jest całkowite przyjęcie lub odrzucenie budżetu przez Parlament. (adopts or rejects the budget in its entirety)

Rada Unii Europejskiej - Council
  1. Przyjmuje europejskie akty prawne – w wielu obszarach polityki wspólnie z Parlamentem Europejskim.
  2. Koordynuje kierunki polityki gospodarczej i społecznej w krajach członkowskich.
  3. Zawiera umowy międzynarodowe między UE a innymi krajami lub organizacjami międzynarodowymi.
  4. Przyjmuje budżet UE – wspólnie z Parlamentem Europejskim.
  5. Określa kierunki Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, (więcej szczegółów zob. niżej), opierając się na wytycznych ustalonych przez Radę Europejską.
  6. Koordynuje współpracę między krajowymi sądami i organami policji w sprawach karnych (patrz rozdział " Wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość " poniżej).

1.       To pass European laws – jointly with the European Parliament in many policy areas.
2.       To co-ordinate the broad economic policies of the member states.
3.       To conclude international agreements between the EU and other countries or international organisations.
4.       To approve the EU’s budget, jointly with the European Parliament.
5.       To develop the EU’s Common Foreign and Security Policy (CFSP), based on guidelines set by the European Council.
6.       To co-ordinate co-operation between the national courts and police forces in criminal matters (see the Freedom, security and justice section).

Prezydencja Rady Presidency

Prezydencja Rady zmienia się na zasadzie rotacji co sześć miesięcy. Innymi słowy, każdy kraj UE przejmuje kolejno odpowiedzialność za porządek obrad Rady i przewodzi wszystkim jej posiedzeniom przez sześć miesięcy, kierując podejmowaniem decyzji legislacyjnych i politycznych oraz wypracowując kompromisy pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi.
The Presidency of the Council rotates every six months. In other words, each EU country in turn takes charge of the Council agenda and chairs all the meetings for a six-month period, promoting legislative and political decisions and brokering compromises between the member states.

Komisja Europejska European Commission

Komisja Europejska pełni cztery podstawowe funkcje:
  1. przedkłada Parlamentowi i Radzie do zatwierdzenia wnioski legislacyjne,
  2. zarządza i wdraża unijne polityki oraz budżet UE,
  3. egzekwuje stosowanie prawa europejskiego – wspólnie z Trybunałem Sprawiedliwości,
  4. reprezentuje Unię Europejską na arenie międzynarodowej, na przykład negocjując umowy między UE a innymi krajami


1.       to propose legislation to Parliament and the Council;
2.       to manage and implement EU policies and the budget;
3.       to enforce European law (jointly with the Court of Justice);
4.       to represent the European Union on the international stage, for example by negotiating agreements between the EU and other countries.

Trybunał Sprawiedliwości Court of Justice

Trybunał orzeka we wnoszonych do niego sprawach. Najbardziej powszechne rodzaje spraw to:
  1. odesłania prejudycjalne,
  2. skargi na uchybienie zobowiązaniom,
  3. skargi o unieważnienie,
  4. skargi na zaniechanie działania.

The Court gives rulings on cases brought before it. The four most common types of case are:
1.       references for a preliminary ruling;
2.       actions for failure to fulfil an obligation;
3.       actions for annulment;
4.       actions for failure to act

Europejski Trybunał Obrachunkowy-Court of Auditors

Głównym zadaniem Trybunału jest kontrola właściwego wykonania budżetu UE - innymi słowy, zapewnia on prawidłowość i zgodność z prawem wszystkich wydatków Unii oraz należyte zarządzanie finansami. Działania Trybunału przyczyniają się zatem do zapewnienia skutecznego i przejrzystego funkcjonowania systemu unijnego.
W celu realizacji tych zadań, Trybunał bada dokumentację osób i organizacji mających do czynienia z dochodami lub wydatkami UE. Trybunał często dokonuje kontroli na miejscu. Swoje wnioski zamieszcza w sprawozdaniach, które zwracają uwagę Komisji i rządów państw UE na wszelkie występujące problemy.
Aby działać w sposób skuteczny, Trybunał Obrachunkowy musi zachowywać całkowitą niezależność od pozostałych instytucji, jednocześnie utrzymując z nimi stałe kontakty.
Jedną z kluczowych funkcji Trybunału jest wspomaganie Parlamentu Europejskiego i Rady poprzez przedkładanie im corocznego sprawozdania z kontroli finansowej za poprzedni rok budżetowy. Przed podjęciem decyzji dotyczącej zatwierdzenia wykonania budżetu przez Komisję, Parlament szczegółowo analizuje to sprawozdanie. Trybunał, po odpowiedniej weryfikacji, przedkłada również Radzie i Parlamentowi poświadczenie wiarygodności potwierdzające prawidłowość wykorzystania pieniędzy podatników europejskich.
Wreszcie Trybunał obrachunkowy wydaje opinie w sprawie wniosków legislacyjnych dotyczących kwestii finansowych oraz działań Unii związanych ze zwalczaniem nadużyć.
The Court’s main role is to check that the EU budget is correctly implemented – in other words, that EU income and expenditure is legal and above board and to ensure sound financial management. So its work helps guarantee that the EU system operates efficiently and openly.
To carry out its tasks, the Court investigates the paperwork of any person or organisation handling EU income or expenditure. It frequently carries out on-the-spot checks. Its findings are written up in reports which bring any problems to the attention of the Commission and EU member state governments.
To do its job effectively, the Court of Auditors must remain completely independent of the other institutions but at the same time stay in constant touch with them.
One of its key functions is to help the European Parliament and the Council by presenting them every year with an audit report on the previous financial year. Parliament examines the Court’s report in detail before deciding whether or not to approve the Commission’s handling of the budget. If satisfied, the Court of Auditors also sends the Council and Parliament a statement of assurance that European taxpayers' money has been properly used.
Finally, the Court of Auditors gives its opinion on proposals for EU financial legislation and for EU action to fight fraud.

Organy doradcze: consultative bodies

Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny - European Economic and Social Committee

Komitet Regionów - Committee of the Regions

Organy finansowe: financial bodies

Europejski Bank Inwestycyjny - European Investment Bank

Europejski Fundusz Inwestycyjny - European Investment Fund

Europejski Bank Centralny (EBC) - European Central Bank

Organy międzyinstytucjonalne: Interinstitutional bodies

Urząd Publikacji (OPOCE) - The Publications Office

Europejski Urząd Doboru Kadr - European Personnel Selection Office  

Europejska Szkoła Administracji -European Administrative School

Organy zdecentralizowane UE (agencje): Agencies of the EU

Agencje wspólnotowe Community agencies

Agencje ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa Common Foreign and Security Policy agencies

Agencje ds. współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych Police and judicial cooperation in criminal matters agencies

Agencje wykonawcze Executive agencies

Inne wyspecjalizowane organy:  Other specialised bodies

Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich-European Ombudsman

Europejski inspektor ochrony danych- European Data Protection Supervisor

Akty prawne UE:

Kyoto Protocol
Under the Protocol gases (carbon dioxide, methane, nitrous oxide, hydrofluorocarbons, perfluorocarbons and sulphur hexafluoride) by at least 5% during the period 2008–2012 compared with 1990 levels.

Schengen (Agreement and Convention)
By the Schengen Agreement signed on 14 June 1985, Belgium, France, Germany, Luxembourg and the Netherlands agreed that they would gradually remove controls at their common borders and introduce freedom of movement for all nationals of the signatory Member States, other Member States or third countries.
The Schengen Convention supplements the Agreement and lays down the arrangements and safeguards for implementing freedom of movement. It was signed by the same five Member States on 19 June 1990 but did not enter into force until 1995.
Economic and Monetary Union (EMU)
Economic and monetary union (EMU) is the process of harmonising the economic and monetary policies of the Member States of the Union with a view to the introduction of a single currency, the euro. It was the subject of an Intergovernmental Conference (IGC), which concluded its deliberations in Maastricht in December 1991.
European Convention on Human Rights (ECHR)
The European Convention on Human Rights, signed in Rome under the aegis of the Council of Europe on 4 November 1950, established an unprecedented system of international protection for human rights, offering individuals the possibility of applying to the courts for the enforcement of their rights. The Convention, which has been ratified by all the Member States of the Union, established a number of supervisory bodies based in Strasbourg.
*Hard core
"Hard core" refers to a limited group of countries able and willing to develop 'closer cooperation'.
This concept found practical expression in the implementation of the Schengen area, which enabled a group of Member States to progressively curtail border checks and to establish freedom of movement for persons. This hard core was initially set up outside the EU's institutional framework, but was eventually integrated into the treaties through its incorporation into the Amsterdam Treaty.
Ioannina compromise
The Ioannina compromise takes its name from an informal meeting of foreign ministers in the Greek city of Ioannina on 29 March 1994. Among the decisions taken at the meeting was a Council decision concerning the specific question of qualified majority voting in an enlarged 16-member Community. The decision was later adjusted in the light of Norway's decision not to join. The resulting compromise lays down that if members of the Council representing between 23 votes (the old blocking minority threshold) and 26 votes (the new threshold) express their intention of opposing the taking of a decision by the Council by qualified majority, the Council will do all within its power, within a reasonable space of time, to reach a satisfactory solution that can be adopted by at least 68 votes out of 87.
Treaty of Nice
Adopted after the Nice European Council in December 2000 and signed on 26 February 2001, the Treaty of Nice entered into force on 1 February 2003.
It is the result of the Intergovernmental Conference (IGC) that began in February 2000, the objective of which was to adapt the working of the European institutions before the arrival of new Member States.
The Treaty of Nice opened the way to the institutional reform needed for the EU enlargement with the accession of countries from eastern and southern Europe. Some of its provisions were amended by the Treaty of Accession of the ten new Member States, which was signed in Athens in April 2003, and the Treaty of Luxembourg on the accession of Romania and Bulgaria, signed in April 2005. Since 1 January 2007, the date of the last enlargement, the Union has thus been founded on the EU and EC Treaties as most recently amended by the Treaties of Nice, Athens and Luxembourg.
The main changes made by the Treaty of Nice relate to limiting the size and composition of the Commission, extending qualified majority voting, a new weighting of votes within the Council and making the strengthened cooperation arrangements more flexible.




 

 

 

 

 

Więcej informacji znajdziecie pod adresem:

http://europa.eu/institutions/index_pl.htm

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz